Projektowanie Partycypacyjne
Podejście partycypacyjne w projektowaniu wychodzi poza niezbędne minimum polegające na informowaniu przyszłych użytkowników i innych interesariuszy o planowanych zmianach w otoczeniu czy konsultowaniu z nimi założeń projektowych i gotowych koncepcji. Zakłada bardziej wszechstronną współpracę, aktywność zespołową, wspomaganie społeczności skupionych wokół swoich miejsc, dialog o charakterze interdyscyplinarnym, międzypokoleniowym i inkluzywnym.
Projektowanie partycypacyjne jest ciekawą propozycją zarówno dla zleceniodawców, profesjonalistów jak i oraz odbiorców ich prac, gdyż wspomaga tworzenie demokratycznego forum służącego dyskursowi, twórczej wymianie opinii, inspiracjom i nowym pomysłom a także ewaluacji rozwiązań. Przyczynia się do jak najlepszego wykorzystania dostępnych zasobów – środowiskowych, społecznych, ekonomicznych, kulturowych.
Zajęcia w ramach przedmiotu PROJEKTOWANIE PARTYCYPACYJNE
w trakcie roku I studiów II stopnia to:
– poznawanie dobrych praktyk w tej dziedzinie, ale także przykładów takich działań,
w których brakuje podejścia partycypacyjnego;
– nabywanie doświadczeń poprzez ćwiczenie pracy zespołowej metodami
aktywizacyjnymi;
– działania interdyscyplinarne związane z procesem dydaktycznym,
twórczością i badaniami;
– nabywanie umiejętności dotyczących komunikacji społecznej (poznawanie
lokalnych środowisk, praca w szczególnie interesujących miejscach i w bliskim
kontakcie z odbiorcami – użytkownikami przestrzeni a także osobami decyzyjnymi
np. ze strony samorządów lokalnych czy instytucji);
– eksperymenty prowadzące do optymalizacji procesu projektowania
i wykorzystania zasobów oraz wnoszenia innowacji do sztuki projektowania,
w atmosferze otwartości na lokalne wartości przestrzeni i inspiracje z Polski
i innych krajów;
– współpraca z instytucjami publicznymi i samorządami lokalnymi
Zajęcia obejmują: wykłady, wizyty studyjne, zajęcia terenowe, spotkania z interesariuszami procesów projektowych, pracę warsztatową związaną z zadaniami projektowymi, wspólne prezentacje, dyskusje, ewaluację rozwiązań projektowych i realizacyjnych, lekturę.
Zasób tematów projektowo-badawczych jest z roku na rok poszerzany. Wiąże się przede wszystkim z realnymi potrzebami dotyczącymi twórczych zmian w przestrzeniach publicznych i instytucjach edukacji i kultury, a więc ma wymiar w dużym stopniu praktyczny. ASP w Warszawie podpisała kilkuletnie Porozumienia o współpracy z Bibliotekami Publicznymi m.st. Warszawy w dzielnicach Praga-Południe oraz Praga-Północ. W ramach tych porozumień wykonywane są metodami partycypacyjnymi projekty, z których część udaje się realizować.
Polecamy poradnik „Razem zmieniamy przestrzeń”, przygotowany w ramach współpracy Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Warszawie i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW:
http://socjourbanistyka.isns.uw.edu.pl/pliki/przedmioty/pppp3/Poradnik_Razem_zmieniamy_przestrzen_2019.pdf
Polecamy publikację dotyczącą realizacji partycypacyjnego projektu Biblioteki IX LO im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie:
https://waw.asp.waw.pl/2020/04/02/biblioteka/
Polecamy publikację dotyczącą projektowania bibliotek publicznych, z której można korzystać także podejmując tematy innych wnętrz publicznych i obiektów użyteczności publicznej z zastosowaniem podejścia partycypacyjnego:
https://biblioteki.org/publikacje/biblioteka-dobre-miejsce-poradnik-architektoniczny-dla-bibliotek/