Podejście partycypacyjne w projektowaniu wychodzi poza niezbędne informowanie przyszłych użytkowników i innych interesariuszy o planowanych zmianach w otoczeniu czy konsultowanie z nimi gotowych koncepcji, założeń projektowych i rozwiązań. Oznacza wiele więcej, zakłada bardziej wszechstronną współpracę, pracę zespołową, wspomaganie społeczności, interdyscyplinarny i inkluzywny dialog. Projektowanie partycypacyjne jest ciekawą propozycją zarówno dla profesjonalistów jak i odbiorców ich prac, gdyż wspomaga tworzenie forum dyskursu i twórczej wymiany opinii, inspiracji, pomysłów a także ewaluacji rozwiązań. Przyczynia się do jak najlepszego wykorzystania dostępnych zasobów – środowiskowych, społecznych, ekonomicznych.
Zajęcia w ramach przedmiotu PROJEKTOWANIE PARTYCYPACYJNE w trakcie studiów niestacjonarnych II stopnia na roku I polegają na:
– poznawaniu dobrych praktyk w tej dziedzinie a także przykładów działań, w których podejścia partycypacyjnego brakuje;
– nabywaniu doświadczeń poprzez ćwiczenie pracy zespołowej metodami aktywizacyjnymi;
– działaniach interdyscyplinarnych związanych z procesem dydaktycznym, działalnością twórczą i badawczą;
– nabywaniu umiejętności dotyczących komunikacji społecznej (poznawanie lokalnych środowisk, praca w szczególnie interesujących miejscach i w bliskim kontakcie z odbiorcami – użytkownikami przestrzeni);
– eksperymentach naukowych prowadzących do optymalizacji procesu projektowania (otwarcia się na inspiracje dokonaniami z Polski i innych krajów, wniesienia nowych wartości do sztuki projektowania);
– współpracy z instytucjami publicznymi i samorządami lokalnymi oraz innymi uczelniami.
Zajęcia obejmują: wykłady, wizyty studyjne, zajęcia terenowe, spotkania z interesariuszami procesów projektowych, pracę warsztatową związaną z zadaniami projektowymi, wspólne prezentacje, dyskusje, ewaluację rozwiązań projektowych i realizacyjnych, lekturę.
Przedmiot projektowanie partycypacyjne prowadzony jest w ramach działalności
Katedry Projektowania w Przestrzeni Publicznej.