Kon­struk­cja i For­ma

dr. Jarosław Garkowienko

Projektant mebli, wnętrz, wystaw i przestrzeni miejskiej. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Spatial Design w Falmouth College of Arts w Wielkiej Brytanii. Wykładowca macierzystego wydziału warszawskiej ASP i adiunkt w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.

Współtwórca zespołu projektowego designlab, w ramach którego wspólnie z Magdą Czapiewską projektuje dla firm takich, jak Meble VOX, Raumplus, Iker, The Boston Consulting Group, Deutsche Bank oraz dla klientów indywidualnych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestnik i laureat licznych konkursów, miedzy innymi: I nagroda w konkursie na projekt witaczy dla miasta Łodzi, I nagroda w konkursie Design by… 2012, I nagroda w X Edycji Konkursu Sanitec Koło, II nagroda w konkursie Terma Design 2008, II nagroda w konkursie na projekt mebli młodzieżowych Forte Projekt 09, III nagroda w konkursie na projekt mebli miejskich dla Gdańska, III nagroda w konkursie na projekt Ścieżki Ryszarda Kapuścińskiego na Polu Mokotowskim w Warszawie, nagroda w konkursie na projekt mebli miejskich Design for Poznań 2012, nagroda na warsztatach projektowych Meblościanka 2008.
Autor projektów prezentowanych na międzynarodowych targach w Londynie, Mediolanie, Berlinie, Frankfurcie, Budapeszcie, Pradze oraz na wielu wystawach krajowych.

 

Założenia

Żaden budynek, wnętrze, wystawa czy meble nie powstałyby bez konstrukcji. Konstrukcja decyduje o formie, funkcjonowaniu i trwałości. Dlatego nie da się projektować bez znajomości jej podstawowych zasad. W architekturze wnętrz, jak i w innych dyscyplinach projektowych, nie sprawdza się jednak czysto teoretyczna wiedza. O wiele bardziej użyteczne jest zrozumienie wynikające z własnych doświadczeń. Dlatego istotą programu nauczania Pracowni Konstrukcji i Formy jest eksperyment. Szukając odpowiedzi na postawione problemy, studenci pracują na modelach wykonanych z docelowych materiałów.

Cele

Celem pracowni jest budowanie świadomości konstrukcyjno-materiałowej w oparciu o własne doświadczenia. Podejmowane tematy obejmują wiedzę z zakresu podstaw projektowania konstrukcji, ze szczególnym uwzględnieniem działania sił statycznych i dynamicznych. W ramach zajęć studenci zapoznają się z zasadami pracy słupów, belek, cięgien, łuków, tarcz i powłok. Samodzielnie wykonywane modele z drewna, metalu i tworzyw sztucznych rozwijają u studentów wiedzę na temat właściwości, metod obróbki i łączenia materiałów.

Metody

Dydaktyka w pracowni jest prowadzona w oparciu o wykonywane przez studentów projekty, stanowiące odpowiedź na zadany temat. Program zakłada, że każdy student w czasie roku akademickiego wykonuje trzy projekty indywidualne i jeden grupowy. W semestrze zimowym realizowane są dwa zadania indywidualne, a w semestrze letnim studenci pracują nad jednym projektem indywidualnym i jednym zespołowym. Zajęcia mają formę indywidualnych korekt oraz przeglądów i prezentacji, podczas których studenci mają możliwość wymiany myśli i wzajemnej oceny. Dydaktyki dopełniają krótkie wykłady, które służą przekazaniu wiedzy teoretycznej z zakresu podstaw konstrukcji i materiałoznawstwa.

Tematy

Semestr zimowy:

1. Konstrukcja z elementów ściskanych i rozciąganych /zaj. 1–15/

Zakres opracowania:

  • koncepcyjne szkice, rysunki i modele w skalach redukcyjnych
  • robocze rysunki i modele w sakli 1:1
  • prototyp w skali 1:1
  • rzut, przekrój i widok w skali 1:1

2. Konstrukcja z giętej płaszczyzny /zaj. 16–30/

Zakres opracowania:

  • koncepcyjne szkice, rysunki i modele w skalach redukcyjnych
  • robocze rysunki i modele w sakli 1:1
  • prototyp w skali 1:1
  • rzut, przekrój i widok w skali 1:1

Semestr letni:

3. Zabawka modułowa /zaj. 1–20/

Zakres opracowania:

– koncepcyjne szkice, rysunki i modele w skalach redukcyjnych

– robocze rysunki i modele w sakli 1:1

– prototyp w skali 1:1

– plansza prezentacyjna (fotografie; rzut, przekrój i widok w skali 1:1; rozkład aksonometryczny)

4. Forma plenerowa /projekt grupowy/zaj. 21–30/

Zakres opracowania:

  • koncepcyjne szkice, rysunki i modele w skalach redukcyjnych
  • realizacja w skali 1:1
  • dokumentacja fotograficzna

 

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie © 2017

Korzystamy z technologii ciasteczek. Przeglądając naszą stronę zgadasz się na używanie ich. Polityka cookies.Rozumiem